Uitmarkt 2020 krijgt digitale variant

0

De Uitmarkt 2020 gaat digitaal. Van 28 tot en met 30 augustus vindt er een ‘hybride Uitmarkt’ plaats met livestreams, tv-uitzendingen en enkele kleine live-events. De organisatie lanceert daarnaast in juni al een online platform waarop makers hun werk kunnen aanbieden aan het publiek.

Een ‘fysieke’ Uitmarkt in Amsterdam zoals we die kennen zit er dit jaar vanwege het coronavirus niet in. Gelukkig gaat het festival door in een digitaal georiënteerde variant. Op deze manier verenigt de Uitmarkt toch de behoeftes vanuit de culturele sector en de verlangens vanuit het publiek met elkaar. Dit doet de organisatie op twee manieren: met een ‘hybride Uitmarkt’ een online cultuurplatform.

Hybride Uitmarkt

Op 28, 29, 30 augustus vindt een hybride versie van de Uitmarkt 2020 plaats. Cultuurminnend Nederland kan minstens 25 podia en concertzalen online bezoeken en zich tegoed doen aan een breed aanbod aan podiumkunsten, zoals dans, theater, cabaret, muziek en musical. Daarnaast zijn er tv-registraties op nationale en regionale zenders en zijn enkele podia ingericht voor kleinschalige live-events. Zoals we van de voorgaande Uitmarkten gewend zijn, wordt het ruime cultuuraanbod gratis aangeboden aan het publiek.

Online cultuurplatform

In juni lanceert de organisatie daarnaast een permanent online cultuurplatform waarop producenten en artiesten hun voorstellingen aan het Nederlandse publiek kunnen aanbieden. Liefhebbers kunnen tegen betaling genieten van een gevarieerd cultuuraanbod. De inkomsten komen geheel ten goede van de artiesten, makers en instellingen. Een win-winsituatie in coronatijd dus.

Share.